Svar: Flaskemængde

22. november 2020

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Jamen, hvor dejligt! Rigtig godt, at din datter helt af sig selv pludselig har vist skal parat til at kunne undvære flasken og i stedet er begyndt at spise mere både formiddag og frokost, det kan da ikke være bedre :)

Det er super godt med rugbrød, det er jo noget at det, som vi her i DK gerne ser, at vores børn spiser og det er helt okay, at hun hellere vil have dette end boller :) Bodebrød er godt til din datter med den alder hun har, det er netop godt med brød uden kerner, når hun ikke er ældre. Det kan hun bedre tygge, bearbejde og optage :)

Din datter skal have 500 ml mælk dagligt. Lige nu MME, men i 9-12 måneders alderen kan hun begynde også at få lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende, og det tæller også med i mælkeregnskabet. Man starter op med 50 ml og øger langsomt til max 100 ml ved 1 års alderen. Mælken (MME), som du bruger i hendes grød og mos tæller også med. Derfor vil det sandsynligvis på sigt passe rigtig fint, hvis hun via flaske får 400 ml og derudover så får ca. 100 ml på anden måde - på og i grød og mos og lidt surmælksprodukt ved siden af.

Hvis hun ikke når op på 500 ml mælk dagligt, så skal hun tilbydes et dagligt kalktilskud, som din sundhedsplejerske også har sagt. Det kan gives på forskellig vis. Det kan være svært med tabletter og tyggetabletter, når hun ikke er ældre, men så kan hun få det som brusetabletter (jeg ved ikke, hvordan det smager...)... Hun bør tilbydes 500mg dagligt.

Det letteste for dig lige nu vil dog være, at du forsøger at sikre hendes indtag via de 3 flasker dagligt, meget gerne 400 ml eller mere på denne måde. Derudover bruger mme i grød og mos, og du kan sikre hende lidt ekstra mme ved også at tilbyde det af kop til hendes frokost, ligesom du med fordel kan hælde det ovenpå en grød eller f.eks. en frugtmos om eftermiddagen, serveret som en gammeldags frugtgrød med mælk.

Det er ofte flasken tidlig morgen, som ...

Annonce

... forsvinder næste gang - så de 3 mælkeindtag ligger før middagslur, aften og sen aften. Og jeg tænker, at det må være et forsøg værd, om dagplejer kan give hende flaske før middagsluren. Hvis dette ikke lykkes, så må du naturligvis give hende de tre flasker aften, sen aften og tidlig morgen. Udfordringen med at alle tre flasker ligger om natten er, at mælkeindtaget godt kan fjerne appetitten, så hun ikke spiser nok morgengrød og derfor ikke får helt nok, når dagen begynder. Hvis hun derimod har spist sin sidste flaske som en drømmeflaske sen aften, så vil hun have mere appetit til at spise godt, når dagen begynder - men det må naturligvis komme an på en prøve, og du må gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst for jer og din lille pige :)

Og så til dine spørgsmål - jeg synes en halv skive bondebrød lyder helt alderssvarende og meget fint :) Det er super godt, hvis du kan variere mellem forskelligt smørbart pålæg, så hun f.eks. også tilbydes fiskepålæg f.eks. makrel, sild, torskerogn og lignende til frokost. Fisk indeholder de gode essentielle fedtsyrer, som hun gerne må få mange af:)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Grænsen går ved 500 ml, så 450 ml er for lidt med den alder hun har - men som sagt tæller mme i og på grød og mos også med, og så når hun måske op på en halv liter...

Og ja, hvis det viser sig, at hun ikke kan få flaske før middagsluren, så vil det være fint, at hun får de 3 flasker til nat, sen aften og tidlig morgen. Kan hun få flaske før middagsluren vil det dog være dejligt for både hende og dagplejer, eller måske kan hun drikke mme af kop før hun puttes, eller sammen med sin frokost, og på den måde stadig få sit behov dækket. Det må komme an på en prøve. Hvis hun er god til at drikke af kop så vil hun måske kunne drikke 100 ml mme af koppen, hvilket jo vil være super godt. MME kan gives både lun og kold, som hun nu bedst kan lide den :)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor